Restaureren met twee voeten op de grond

Restaureren met twee voeten op de grond

Geen hoogpolig tapijt noch parketvloeren in de kantoren, koffiekopjes zonder bedrijfs- logo en een eerlijk, sympathiek, rechttoe-rechtaan verhaal in plaats van een boel commerciële prietpraat. Autobedrijf Stenger, restaurateur van klassieke automobielen. Eigenaar Geert Stenger houdt niet van poeha, de franje laat hij aan anderen. Geert restaureert in opdracht, werkt aan uiterst kostbare oldtimers. Zijn klanten zoeken maar één ding: perfectie. Geen tierelantijnen. We zochten de vakman op in zijn restauratiewerk plaats in Almelo.



Geen tierelantijnen bij Autobedrijf Stenger in Almelo


Restaureren met twee voeten op de grond

Aankunnen en -durven

What you see is what you get. Vakmanschap en toewijding zijn enkele van de sleutelwoorden als je de business van Geert Stenger zou moeten omschrijven. Alles in zijn bedrijf is daarop gericht. Een rondgang door zijn werk- plaatsen geeft direct een gevoel van vertrouwen. Specialistische machines en apparatuur, schone gereed- schappen, opgeruimde werpplekken en medewerkers die een boel enthousiasme uitstralen. De sfeer in het bedrijf is daar trouwens debet aan. Want het gaat goed met het res- tauratiebedrijf van Geert Stenger. En dat komt eigenlijk vooral door het feit dat de opdrachtgevers hem her volle vertrouwen geven door grote, vaak risicovolle rcsrauratie- projecten bij hem neer te leggen. Zeker ook als her gaat om heel exclusieve, veelal unieke oldtimers. Er zijn er maar weinig in Nederland die aankunnen en aandurven wat Restauratiebedrijf Stenger onder handen neemt. De bij- zondere Rolls Royce, bijvoorbeeld, die ooit aan de vermaarde Dorothy Paget toebehoorde. Of de Horch uit een van de Baltische staten die eigenlijk nauwelijks nog te reanimeren viel. Maar daarover dadelijk meer. Eerst even over hoe het allemaal zover is gekomen.

Stenger  Jaguar Garage Diverse modellen


Jaguar
specialist van huis uit

Geert Stenger is van huis uit een afgestudeerde MTS-er elektronica. En daar komt natuurlijk ook zijn nauwkeurige manier van werken vandaan. Al vanaf het midden van de 70-er jaren was Stenger bij een collega-garagebedrijf actief met het sleutelen aan Engelse auto's: Rovers P4 en PS, Riley's Pathfinder, Austins Cambridge maar ook Rolls Royces van het type Silver Cloud. Altijd al geïnteresseerd hoe fabrieken deze auto's bouwden, leerde hij er op een speciale manier naar kijken. In 1983 stante Geert zijn eigen bedrijf en zijn eerste grote opdracht was het volledig nieuw bedraden van een Donkervoort. Allerlei opdrachten waren het gevolg. Totdat het echte serieuze werk bij hem werd neergelegd. Bijvoorbeeld de volledige restauratie vaneen Series-I Jaguar E-typc, een project dat 2 jaar in beslag nam en in 1989 werd afgerond. Deze megaopdracht begon met her zandstralen en repareren van de uitgeklede body. Voor de opbouw waren veel nieuwe onderdelen nodig, geen eenvoudige opgave want in die tijd was er nog niet zoveel reproductie als nu. Onder meer werd de E-type van een geheel nieuw interieur voorzien. Deze megaklus leverde Stenger veel bekendheid op zodat hij in her begin van de jaren '90 flink meelifte met de rage van het ombouwen van MK-2 Jaguars, waarbij deze o.a. werden voorzien van moderne airco-systemen, stuurbekrachtiging en automatische versnellingsbakken. Later volgde een Jaguar MK-7, die schiterende sportssedan uit de eerste helft van de jaren '50 met veel wortelnotenhout en fraaie uitklaptafeltjes in de rugleuning van de voorstoelen. Stenger bouwde een grote naam op met deze minutieuze restauraties en gaandeweg werd het bedrijf alom erkend als een echte Jaguarspecialist. Stenger's Jaguar curriculum vitae is niet compleet zonder de vermelding van zijn bijzondere restauratie van een 12-cilinder Jaguar XJ-12 Coupe die daarvoor speciaal uit de USA werd gehaald. En ook de restauratie van diverse Daimlers Double Six heeft Stenger op zijn cv staan.


Stenger Jaguar Garage montage


The honorable Dorothy Paget

Ontwikkelingen zoals destijds met de Jaguar MK-2 heeft Geert Stenger inmiddels helemaal achter zich gelaten. Dus geen ombouw meer naar specificaties die een loopje nemen met de originaliteit. Vandaag de dag gaat Stenger alleen nog maar voor 100% oorspronkelijkheid. Tenzij de veiligheid in het geding is of moderne oplossingen dit streven niet of nauwelijks in de weg staan. Zo zal Stenger geen extra, merkvreemde fans inbouwen voor betere koeling maar bijvoorbeeld wel het toerental van de originele fan aanpassen. En keerringen van leder worden natuurlijk - waar mogelijk - bij restauratie vervangen door eigentijds materiaal. Voor sommige collectioneurs met vergaande eisen is dit restauratiebedrijf zowat nog het enige adres waar ze terecht kunnen. Zo troffen we in zijn werkplaats de Rolls Royce Phantom-2 uit 1931 aan die eigendom was van de puissant rijke Engelse societydame, The 'Honorable' Dorothy Paget, dochter van Lord Queens-borough. De auto heeft een schitterende koets van Barker en is ongerestaureerd uit Engeland gekomen. Op de motor na is hij nog steeds in perfecte staat, met het nodige patina dat door de echte liefhebbers zo wordt gekoesterd. Die motor is een verhaal apart. Hij is ooit slecht gerepareerd en dus kwam de auto bij Stenger terecht die er al gauw ach- ter kwam wat er zoal mis was: er zitten onder meer standaard zuigers in de uitgeboorde cilinders, vandaar dat de Rolls liters olie 'zuipt'. Ook worstelt Geert Stenger met een dilemma aangaande die motor: de krukas heeft van de fabriek uit geen contragewichten - ongelooflijk voor een merk als Rolls Royce - waardoor de motor een flinke onbalans  heeft. En omdat  deze een dragende  functie  heeft ten opzichte van het  chassis - hij  zit er zonder rubbers aan  gemonteerd - trilt de hele auto, eenmaal  op snelheid, flink  mee. Geert's  technische kennis stelt hem in staat met dit euvel af te  rekenen. Toch, met het oog op de originaliteit van deze wel heel bijzondere auto, zal hij de klant waarschijnlijk adviseren dit zo te laten. Het kan immers zomaar honderdduizend dollar in waardeverlies betekenen.


Stenger Jaguar Garage Plaatwerk

Vergaande restauraties: kwestie van vertrouwen

Naast de vele andere interessante restauraties die Stenger momenteel onder handen heeft - waaronder een uit Amerika afkomstige Mercedes 300 SL - moeten we nog even het ongelofelijke Horch-Project noemen. De opdrachtgever voor deze auto verzamelt vooroorlogse, Duitse cabriolets. In 1994 kocht hij in Estland een wrak van wat ooit een Horch van het type 830 is geweest. Het merk Horch vormde lang geleden, samen met DKW; Wanderer en Audi, het merk Auto Union dat was gevestigd in Zwickau (Saksen). De Horch die we hier aantroffen had oorspronkelijk een V8-motor maar deze 'barn find' bleek inmiddels een Russische Gaz-motor in het vooronder (of wat daarvan nog over was) te hebben. Ook de vooras bleek van Russische makelij, de achterkanr van de auto was incompleet en sroelen, achterbank en vele details ontbraken. Aan de hand van foro's werd in 2000 met de restauratie begonnen waarbij de koets vrijwel in zijn geheel opnieuw is geconstrueerd, inclusief het delica- te onderliggende houten framewerk, de raampartijen en andere dragende delen. Het uitgebreide machinepark en de plaatwerkerij van Stenger rnaakt deze reproductie ech- ter zonder meer mogelijk en zonder twijfel rijdt er over 2 jaar een juweel van een auto de werkplaats uit. Het uitbe- steden van zo'n gigantische klus is vooral ook een kwestie van vertrouwen. Er worden goede afspraken over gemaakt en maandelijks vindr facturatie plaats met een specificatie van gewerkte uren en ingekochte onderdelen en materia- len. En binnenkort kan de voortgang zo'n restauratie door de klant ook via internet worden gevolgd.

Met twee voeten op de grond

Geert Stenger en zijn team. Kunstenaars zijn het eigenlijk. Met veel bezieling en liefde bezig met het do en herleven van een stuk automobielhistorie. Een bedrijf dat nauwelijks met een ander is te vergelijken. En dat gelukkig tijdig door een select groepje van serieuze collectioneurs is ontdekt. Ze weten dat ze eigenlijk alleen daar in Almelo terecht kunnen als het gaat om het grondig en vakkundig restaureren van hun waardevolle oldtimer, door specialis- ten met passie voor het vak ... en met twee voeten op de grond!

Bekijk het originele artikel uit the-art-of-living hier >


Artikel: the-art-of living - februari 2006
Tekst: Willem van den Heuvel
Fotografie: Alfons Lenders

Posted on 01-02-2006 by The-art-of-living - 1950

Nieuwsartikelen